Φαινόμενα, αδειανά πουκάμισα, είδωλα που παρασύρουν, ξεγελούν, κάτοπτρα στημένα παντού, παραμορφωμένες φιγούρες, θολά περιγράμματα την περιπαίζουν. Που φωλιάζει μέσα στις πολλαπλές αντανακλάσεις η πραγματικότητα; Κυνήγι χίμαιρας η αλήθεια, παίζει κρυφτούλι δοκιμάζοντας τις αντοχές της.
Κόχυλας, Μέσα Μάνη, 1930
Η Μαρίκα Καλογεροπούλου, από την Ισμαηλία της Αιγύπτου, παντρεύεται με προξενιό τον Μιχάλη Κουράκο, γιο ισχυρού μεγαλέμπορου της Μάνης. Η Μαρικά θα φτάσει στον θαλασσοδερμένο Κόχυλα γεμάτη όνειρα και ελπίδες για τη ζωή που ανοίγεται μπροστά της. Ονειρεύεται μια μεγάλη οικογένεια που θα ζει ευτυχισμένη στο μεγάλο αρχοντικό δίπλα στη θάλασσα, μόνο που η μοίρα έχει άλλα σχέδια γι’ αυτή.
Κόχυλας, Μέσα Μάνη, 2012
Η Ηλέκτρα Μακρή, δημοσιογράφος σε μεγάλο τουριστικό περιοδικό, επισκέπτεται το παλιό αρχοντικό της οικογένειας Κουράκου που πλέον λειτουργεί ως ξενοδοχειακή μονάδα. Το περιοδικό στο οποίο εργάζεται της έχει αναθέσει τη σύνταξη ενός αποκλειστικού αφιερώματος που αφορά την Ευρωπαϊκή βράβευση του Αρχοντικού ως το πιο ρομαντικό προορισμό διπλά στη θάλασσα για το 2012. Οι ιδιοκτήτες του, Μιχάλης και Μαρία Κουράκου, θα αναλάβουν την ξενάγησή της στο ξενοδοχείο και θα της διηγηθούν τη πολυετή ιστορία της οικογένειας, δημιουργώντας της έτσι μια αψεγάδιαστη εικόνα.
Κατά τη διαμονή της στον Κόχυλα η Ηλέκτρα θα έρθει σε επαφή με τους ντόπιους, τα λεγόμενα τους για την οικογένεια Κουράκου θα τη προβληματίσουν ενώ η παράξενη γνωριμία που θα έχει με τη γιαγιά Φιλιώ θα ενεργοποιήσει το δημοσιογραφικό της ένστικτο. Η Ηλέκτρα, έπειτα από παρότρυνση της γιαγιάς Φιλιώς, θα συναντήσει τον εγγονό της, τον Πότη Βρεττάκο, ο οποίος θα της αφηγηθεί την ιστορία του αδικοχαμένου παππού του και τον όρκο που έχει πάρει απέναντι στη γιαγιά του, που δεν είναι άλλος από την ανακάλυψη του δολοφόνου του.
Η έρευνα τους θα ξεκινήσει από τα χρόνια του Εμφυλίου, στη δράση των Κομμουνιστών και των Ταγμάτων Ασφαλείας στη Μάνη. Τα στοιχεία που ανακαλύπτουν τους οδηγούν σε Αερόπολη και Γύθειο, αλλά και σε ισχυρούς τοπικούς παράγοντες που συνδέονταν με αυτές τις παραστρατιωτικές ομάδες. Παράλληλα, οι έρευνες της Ηλέκτρας στο μουσείο του ξενοδοχείου θα φέρουν στο φως άγνωστες λεπτομέρειες για τη ζωή της οικογένειας Κουράκου. Οι επιστολές που θα ανακαλύψει θα της λύσουν πολλά ερωτήματα , ενώ δεν είναι απίθανο να κρύβονται μέσα σε αυτές στοιχεία που αφορούν τον άδικο χαμό του Γιώργη Βρεττάκου.
Κοντοστέκεται στο ύψωμα, όχι πως κουράστηκε, μα να, θέλει να χορτάσει τέτοιο θέαμα. Μινιατούρες πέτρινων σπιτιών στη σειρά, βουτηγμένες στο γαλάζιο της θάλασσας, στεφανωμένες από τα αγέρωχα βουνά της λακωνικής γης. Από μακριά, μία μία ξεθωριάζουν, μία μία σβήνονται οι ανορθρογραφίες από το κάδρο. Κι η πλησμονή της ομορφιάς να της κόβει την ανάσα, σαν να θέλει το χωριό να την περιγελάσει, σαν να θέλει να την εκδικηθεί για τα τόσα πικρόχολα που τόλμησε να του καταλογίσει.
Η Ελευθερία Κυρίμη μας μεταφέρει στη Μάνη, ταξιδεύουμε νοερά στην άγρια ομορφιά της και επισκεπτόμαστε την Αερόπολη, το Λιμένι, το Γύθειο και άλλα χωριά της περιοχής. Η συγγραφέας κινείται σε δύο αφηγηματικούς άξονες, ξετυλίγει το νήμα της αφήγησης από τη μακρινές δεκαετίας του ’30 και του ’40 και φτάνει στο 2012 και στην Ελλάδα της κρίσης. Μέσα από τις σελίδες του μαθαίνουμε για τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής αλλά και του Εμφυλίου πολέμου. Θίγονται θέματα όπως η έμφυλη βία και η θέση της γυναίκας μέσα στη παραδοσιακή μανιάτικη κοινωνία. Ισορροπεί ανάμεσα στη μυθοπλασία και τα ιστορικά γεγονότα προσφέροντας έτσι ένα καλογραμμένο κοινωνικό μυθιστόρημα με καλά αναπτυγμένους κεντρικούς χαρακτήρες. Η γραφής της είναι μεστή και καθηλωτική ενώ οι περιγραφές της γλαφυρές. Γίνεται, επομένως, εύκολα αντιληπτό ότι το «Καλό Σημάδι» της Ελευθερίας Κυρίμη υπόσχεται να εντυπωσιάσει από τις πρώτες κιόλας σελίδες τον αναγνώστη αλλά και να τον κάνει να αναμένει ευχάριστα τα επόμενα συγγραφικά της βήματα.
Το μυθιστόρημα της Ελευθερίας Κυρίμη «Καλό Σημάδι» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο.