Το Μάρτιο του 2017 κυκλοφόρησε απο τις Εκδόσεις Πατάκη το νέο μυθιστόρημα του Ισιδώρου Ζουργού “Λίγες και μία νύχτες”. Το Πελοποννησιακό Πρακτορείο Ειδήσεων είχε την ιδιαίτερη χαρά να μιλήσει με τον ταλαντούχο συγγραφέα. Στη συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε, ο κος Ζουργός αναφέρθηκε στα πρώτα του συγγραφικά βήματα αλλά και στη συμβολική σημασία του τίτλου του νέου του μυθιστορήματος. Φυσικά δε παρέλειψε να δώσει μια συμβουλή στους νέους συγγραφείς.
Ακολουθεί η συνέντευξη
Πότε κάνατε τα πρώτα σας συγγραφικά βήματα και τι σας έχει μείνει χαρακτηριστικά στη μέχρι τώρα πορεία σας στον χώρο;
Ξεκίνησα στα χρόνια της εφηβείας με ποίηση, αυτή την περίοδο της ζωής που η αναζήτηση της προσωπικής ταυτότητας είναι επείγουσα. Η γραφή συχνά βοηθάει σε μια πορεία αυτογνωσίας. Η πρώτη δημοσίευση έγινε σε περιοδικό μεγάλης κυκλοφορίας όταν ήμουν 18 χρονών. Θυμάμαι από εκείνη τη μέρα να νιώθω μια χαρά αλλιώτικη που δεν έμοιαζε με όλες τις άλλες.
Το Μάρτιο του 2017 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το νέο σας μυθιστόρημα «Λίγες και μία νύχτες». Θα μπορούσατε να μας κάνετε μια σύντομη περιγραφή των όσων πρόκειται να διαβάσουμε σε αυτό;
Είναι κάπως δύσκολο να μιλήσουμε με συντομία για εβδομήντα χρόνια ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας ενώ είναι ακόμη πιο περίπλοκο να αναφερθούμε σε μυθιστορηματικούς χαρακτήρες που η ζωή τους όλη μπλέκεται μέσα σε αυτά. Κύριος αλλά όχι αποκλειστικός τόπος δράσης είναι η Θεσσαλονίκη από το 1909 ως το 1979. Βασικά θέματα του βιβλίου είναι η επιδίωξη του πλούτου και η αναζήτηση της ευτυχίας. Σημαντικός ακόμη άξονας είναι η αντοχή του πραγματικού έρωτα στη φθορά και στον χρόνο. Συνυφαίνονται επίσης οι μεταμορφώσεις των πόλεων, η αγωνία της γραφής και οι συνιστώσες της, η τραγική μοίρα της Ιστορίας, η αντρική απελπισία μέσα από τον κλοιό της μοναξιάς κ.ά
Ο τίτλος «Λίγες και μία νύχτες» έχει συμβολική σημασία;
Στις Χίλιες και μια νύχτες η διήγηση περιστρέφεται γύρω από τις ιστορίες μιας νεαρής πριγκιποπούλας της Σεχραζάτ. Στο Λίγες και μία νύχτες το μυθιστόρημα ξεκινά με έναν έκπτωτο σουλτάνο, τον Αβδούλ Χαμίτ τον Β΄ που διηγείται σε ένα νεαρό κορίτσι τη ζωή του καθώς είναι πνιγμένος μέσα σε απελπισία και θλίψη, Το δικό μου μυθιστόρημα ξεκινάει λοιπόν από την πίσω όψη αυτού του καθρέφτη στον οποίο απεικονίζεται ο κόσμος της θαυμαστής συλλογής. Η Θεσσαλονίκη του 1909 ήταν μια πόλη με χρώματα και μυρωδιές της Ανατολής οπότε οι αρχικές συνδέσεις είναι κάτι παραπάνω από φανερές. Ύστερα από τα πρώτα κεφάλαια η αφήγηση ενηλικιώνεται, αφήνει πίσω του τον κόσμο της Χαλιμάς και αναζητά νέους κόσμους και σύμβολα.
Με ποιο χαρακτήρα ταυτίζεστε περισσότερο, με τον Λευτέρη Ζευγό/Ευγένιο Ζιρντό ή με τον Ορέστη;
Δεν ταυτίζομαι αλλά ως συγγραφέας υπάρχω παντού, σε αυτούς και σε όλους τους άλλους.
Ποιος χαρακτήρας σας δυσκόλεψε περισσότερο κατά τη διάρκεια της συγγραφής του μυθιστορήματος σας;
Νομίζω πως μπορείτε να το φανταστείτε. Ποιος ζει έναν διχασμό ακόμη και στο όνομα, ποιος ανακατεύεται στα πάντα και τολμά; Ποιος ζει ανάμεσα στη βία αλλά και στην πιο απρόσμενη τρυφερότητα; Ποιος μπορεί να είναι επιστήθιος φίλος του Βασίλι Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν; Ο Λευτέρης Ζεύγος ή Ευγένιος Ζιρντό είναι ένας σύνθετος λογοτεχνικός ήρωας που εγκολπώνεται βαθύτατες αντιφάσεις. Η ολοκλήρωση του πορτρέτου του δεν ήταν κάτι εύκολο.
Τι είδους έρευνα κάνετε προκειμένου να ολοκληρώσετε το μυθιστόρημα σας «Λίγες και μία νύχτες»;
Σε βιβλία ιστορικά, λογοτεχνικά όπως και σε χάρτες, τοπογραφικά σχέδια και πηγές. Μια τέτοια έρευνα πάντα φιλοδοξεί να συμπεριλάβει μαζί με τα ιστορικά γεγονότα και την αίσθηση του χώρου συνάμα με τις πολιτικές, κοινωνικές συνήθειες και αντιλήψεις της εποχής.
Διαβάζετε τις κριτικές των βιβλίων σας; Υπάρχει κάποια που σας έχει επηρεάσει αρνητικά ή θετικά;
Τις διαβάζω και στέκομαι πιο πολύ στις επισημάνσεις αυτές που έχουν κάπως αρνητικό χαρακτήρα. Σε κάποιες από αυτές επανέρχομαι αναζητώντας το όποιο βάρος τους και τις τυχόν αλήθειες τους. Αυτό δε σημαίνει φυσικά πως συμμερίζομαι πάντα ό,τι υποστηρίζουν. Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν περιφρονώ καμιά απολύτως γραμμή από όποιον και να υπογράφεται
Ποια είναι η σχέση σας με το διαδίκτυο και συγκεκριμένα με τα social media;
Δεν έχω ούτε ιστοσελίδα ούτε fb μόνο ηλεκτρονική διεύθυνση για την αλληλογραφία μου. Είναι επιτακτική ανάγκη να περιφρουρήσω τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο μου και να τον διαθέσω στα συγγραφικά μου πάθη.
Ως εκπαιδευτικός προτρέπετε τους μαθητές σας να διαβάζουν λογοτεχνία;
Προφανώς ναι αλλά σας δίνω και την υποσημείωση πως τα παιδιά πείθονται και εμπνέονται όχι τόσο από νουθεσίες αλλά με τη δύναμη του παραδείγματος.
Ποια είναι η συμβουλή σας προς τους νέους συγγραφείς;
Να ασχοληθούν με τη γραφή εφόσον έχει απαντηθεί ευκρινώς μέσα τους το ερώτημα: Μπορώ να ζήσω χωρίς αυτό; Να συνεχίσουν μόνο εάν η απάντηση τους είναι αρνητική, ότι δεν μπορούν. Η σχέση με τη γραφή απαιτεί κόπους, θυσίες, γερό στομάχι και υψηλό αιματοκρίτη γιατί ματώνεις συνέχεια
Ευχαριστώ πολύ για αυτή τη συνέντευξη. Πριν κλείσουμε θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: ποιο θα είναι το επόμενο επαγγελματικό σας βήμα;
Το βήμα στο οποίο αναφέρεστε προσωπικά δε θα το χαρακτήριζα επαγγελματικό. Οι συγγραφικές επιδιώξεις και τα όνειρα που τις συνοδεύουν είναι ιχνηλασίες της προσωπικής πορείας και μοίρας του κάθε δημιουργού. Σε ό,τι αφορά αυτές τις καινούριες ανιχνεύσεις και επιθυμίες είναι ακόμη πολύ νωρίς για να σας αναφέρω κάτι συγκεκριμένο.
Σας ευχαριστώ πολύ για τις ερωτήσεις σας.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Ισίδωρος Ζουργός γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1964. Σπούδασε Παιδαγωγικά και υπηρετεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως δάσκαλος. Έχει δυο παιδιά και σήμερα εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με διάφορα περιοδικά δημοσιεύοντας ποίηση και πεζογραφία, καθώς και βιβλιογραφικά κριτικά σημειώματα. Έχει επίσης ασχοληθεί με θέματα διδασκαλίας της λογοτεχνίας στο δημοτικό σχολείο και ιστορίας της εκπαίδευσης. Το 1996 συμμετείχε στη συλλογική έκδοση κειμένων για την εκπαίδευση, με τον τίτλο “Αναπνέοντας κιμωλία -γραφές εκπαιδευτικών”, από τις εκδόσεις Σαββάλα. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα: “Φράουστ” (Λιβάνης, 1995/Πατάκης, 2010), “Αποσπάσματα από το βιβλίο του ωκεανού” (Πατάκης, 2000/2007), “Η ψίχα εκείνου του καλοκαιριού” (Πατάκης, 2002/2010), “Στη σκιά της πεταλούδας” (Πατάκης, 2005), “Η αηδονόπιτα” (Πατάκης, 2008), “Ανεμώλια” (Πατάκης, 2011 – Βραβείο Αναγνωστών ΕΚΕΒΙ). Επίσης, συμμετείχε στη συλλογική έκδοση “Ζωολογία του πάνω και του κάτω κόσμου” (Πατάκης, 2009), στη σειρά “Hotel-Ένοικοι Γραφής”, που επιμελείται ο Μισέλ Φάις.
Σχετικά άρθρα