Όταν ο εκπρόσωπος της Singular Logic ανακοίνωσε – νωρίτερα από το αναμενόμενο – την πρώτη εκτίμηση του αποτελέσματος για το δημοψήφισμα, ότι δηλαδή το «Όχι» θα ξεπεράσει το 61%, αρκετοί ήταν αυτοί που έχασαν τη γη κάτω από τα πόδια τους.
Για την ακρίβεια, τους έλουσε κρύος ιδρώτας: Ο λόγος για τιςεταιρείες δημοσκοπήσεων, που σε ακόμη μία αναμέτρηση έπεσαν εντελώς έξω από τις προβλέψεις τους.
Όλες, μα όλες, οι εταιρείες δύο ημέρες πριν τις κάλπες έδιναν «ντέρμπι» ανάμεσα στο «Ναι»και το «Όχι»…
Για την ακρίβεια, το «Ναι» βρισκόταν μπροστά από 0,4% έως και 1,4% και όλοι μας, προετοιμαζόμασταν για μία μακριά νύχτα γεμάτη ανατροπές.
Στις σημερινές μετρήσεις – δεν υπήρχαν έξιτ πολς- η διαφορά κυμαινόταν και πάλι σε μικρά επίπεδα, στα όρια του στατιστικού σφάλματος. Και όμως! Ούτε ντέρμπι είχαμε, ούτε ανατροπές, ούτε δράματα. Κρατώντας ορισμένες επιφυλάξεις – μιας και αυτές οι γραμμές γράφονται λιγότερο από δύο ώρες αφότου έκλεισαν οι κάλπες- η διαφορά φαίνεται να καταλήγει σε διψήφιο νούμερο, ενδεχομένως δε να ξεπεράσει και το 20%!
Τι να συνέβη άραγε; Έχασαν οι δημοσκόποι την επαφή τους με την κοινωνία; Έκαναν μεθοδολογικά λάθη, παρασύρθηκαν από «κρυφές» επιθυμίες;
newpost.gr
Αυτό που μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότητας είναι ότι για πολλοστή φορά, έπεσαν τελείως έξω στις εκτιμήσεις τους: Στις ευρωεκλογές πέρυσι, στις βουλευτικές στα τέλη του Ιανουαρίου και σήμερα…
Ό,τι και να συνέβη, το μόνο σίγουρο είναι ένα: Η εγκυρότητά τους έχει βρεθεί στα τάρταρα… Και το σημαντικότερο; Ένα εργαλείο έρευνας των προθέσεων της κοινής γνώμης «κάηκε» τελείως…