Τα κριτήρια, τις προϋποθέσεις και τους τομείς για τη διανομή του «κοινωνικού μερίσματος» από το υπερπλεόνασμα του 2017 εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με πλοηγό την εισοδηματικά ενίσχυση συγκεκριμένων κοινωνικών στρωμάτων που έχουν πραγματικά ανάγκη, καθώς από την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου και εκκρεμών αιτήσεων για συντάξεις και εφάπαξ.
Η πρόταση που προέβλεπε ότι μέρος της δημοσιονομικής υπεραπόδοσης του 2017 θα διοχετευόταν στη διαγραφή της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ ύψους 600 εκατ. ευρώ έχει φύγει από το τραπέζι των συζητήσεων, καθώς κυβερνητικός αξιωματούχος που ρωτήθηκε για το θέμα απέρριψε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, λέγονταν ότι το μέτρο δεν περιλαμβάνεται στην κυβερνητική ατζέντα για τη μοιρασιά του υπερπλεονάσματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Έθνους το πρωτογενές πλεόνασμα για φέτος πρόκειται να διαμορφωθεί περίπου από 1,1 έως 1,2 δις. ευρώ πάνω από τον στόχο και υπάρχει ένας ευχάριστος πονοκέφαλος σε Μαξίμου και Νίκης για το πού, πότε και πώς θα διατεθεί αυτό το ποσό.
Αυτό που αποκλείουν οι δανειστές είναι να μοιραστεί και φέτος με τον τρόπο που δόθηκε πέρυσι, δηλαδή σαν 13η σύνταξη, καθώς όπως διαπιστώθηκε πήραν το έκτακτο βοήθημα πολλοί συνταξιούχοι που είχαν υψηλά εισοδήματα από άλλες πηγές όπως για παράδειγμα πολλαπλές συντάξεις ή ενοίκια.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό βασικό κριτήριο για την εφάπαξ ενίσχυση κοινωνικών ομάδων θα είναι η εισοδηματική και περιουσιακή κατάσταση.
Τα βασικά σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι του κυβερνητικού επιτελείου για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος περιλαμβάνουν:
Τη διανομή έκτακτης χρηματικής βοήθειας με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Ταχύτερη εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες.