Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλους σχεδόν τους κλάδους της οικονομίας, από καταστήματα ειδών τεχνολογίας, ένδυσης – υπόδησης και καλλυντικών, προϊόντων διατροφής και σούπερ μάρκετ έως και υπηρεσιών, από γυμναστήρια και κομμωτήρια μέχρι ταξιδίων, ασφαλειών και ενέργειας, κινούνται σήμερα στους ρυθμούς της Black Friday.
Οι πρώτες προωθητικές ενέργειες είχαν ξεκινήσει από τις μεγάλες κυρίως αλυσίδες από τις αρχές κιόλας του μήνα, την τελευταία εβδομάδα, ωστόσο, με αποκορύφωμα τη σημερινή μέρα, ολόκληρη η αγορά κινείται σε ρυθμούς προσφορών. Yπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της Black Friday τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την προσεχή Κυριακή 1 Δεκεμβρίου ενώ τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου ακολουθεί η Cyber Monday με τις προσφορές να επικεντρώνονται στο online κανάλι.
Οι προσδοκίες των εμπόρων
Οι επιχειρήσεις ποντάρουν στη συγκεκριμένη περίοδο για την ενίσχυση της αγοραστικής κίνησης και του τζίρου τους ενόψει μάλιστα και της εορταστικής περιόδου, την ίδια στιγμή άλλωστε που τους προηγούμενους μήνες είχε χαρακτηριστεί ως υποτονική, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους.
«H αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά εκτιμάται πως θα κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις με μέση απόδειξη κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ» σημείωσε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, κάλεσε τους καταναλωτές που θα κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες ημέρες, «να στηρίξουν τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις που δίνουν τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης και βρίσκονται πάντα κοντά στον πελάτη τους. Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν στα καταστήματα είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή που η ακρίβεια των τελευταίων ετών του έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημα» σημείωσε.
Το «ερωτηματικό» της κατανάλωσης
Σε ποιο βαθμό, ωστόσο, οι προσφορές, οι οποίες όπως «υπόσχονται» οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου θα είναι ελκυστικές, θα τονώσουν τελικά τη διάθεση των καταναλωτών για αγορές, μένει να φανεί το προσεχές τριήμερο.
Στην έρευνα που διενήργησε η ΕΥ σχετικά με την πρόθεση των Ελλήνων για αγορές σε Black Friday και Cyber Monday, οι καταναλωτές εμφανίζονται ”μοιρασμένοι”, με τους μισούς (50%) να δηλώνουν ότι σχεδιάζουν αγορές και τους υπόλοιπους μισούς (50%) να απαντούν πως δεν σκοπεύουν να ψωνίσουν.
Από την άλλη πλευρά, η έρευνα της Klarna δείχνει ότι η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών – σε ποσοστό 86,7%- προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές. Το 29,4% σχεδιάζει να δαπανήσει από 101-250 ευρώ, το 25,3% στοχεύει σε αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ, το 18,9% σκοπεύει να δαπανήσει 251-50 ευρώ και το 8,9% 501-1.000 ευρώ. Λιγότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν δαπάνες από 1.001-2.000€ (2%) ή ακόμη και πάνω από 2.000 ευρώ (1,2%) ενώ το 7,2% των ερωτηθέντων δηλώνει πως θα ξοδέψει λιγότερα από 50 ευρώ.
Τα τεχνολογικά προϊόντα, σύμφωνα με τα ίδια αποτελέσματα, «πρωταγωνιστούν» στις προτιμήσεις των Ελλήνων για αγορές με ποσοστό 38,2%, ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Το 22,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πρόθεση να κάνει αγορές κατά τη Black Friday, αλλά δεν γνώριζε τι θα ήθελε να αγοράσει.
Σε αντίστοιχη έρευνα της Revolut, ένας στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι δεν υπάρχουν πια μεγάλες προσφορές όπως στο παρελθόν ενώ το 75% πιστεύει ότι η Black Friday αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές. Ως βασικότερο κίνητρο ώστε να προχωρήσουν σε αγορές, αναφέρουν τις εκπτώσεις σε προϊόντα που συνήθως δεν αγοράζουν επειδή είναι πολύ ακριβά (53%). Ακολουθεί η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές (40%). Παράλληλα, το 22% των Ελλήνων εκμεταλλεύεται τη Black Friday για να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα και το 10% για να εφοδιαστεί με είδη καθημερινής ανάγκης (π.χ. απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, κ.λπ.).
Εκτεταμένοι έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης, υπογραμμίζει τους εκτεταμένους ελέγχους που διενεργούνται αυτή την περίοδο στην αγορά με στόχο την προστασία των καταναλωτών αλλά και τη στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα έχει επισημάνει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και η ΔΙΜΕΑ έχοντας στην διάθεσή τους σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, πραγματοποιούν ελέγχους σε πάνω από 10.000 κωδικούς καθώς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των παραπλανητικών εκπτώσεων. Τις προηγούμενες μέρες μάλιστα, μιλώντας στο Mega ο κ. Θεοδωρικάκος, σημείωσε ότι στους κωδικούς που είναι υπό έλεγχο υπάρχουν ενδείξεις παραβίασης της νομοθεσίας σε δύο χιλιάδες, αλλά και για έναν influencer που προωθεί προϊόντα. «Θέλω να παροτρύνω του πολίτες να καταγγέλλουν ότι βλέπουν για να είναι οι έλεγχοι όσο γίνεται πιο στοχευμένοι» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ανάπτυξης.