Ένα θρυλικό μοντέλο λεωφορείου που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στους δρόμους και της Αργολίδας πριν 60 χρόνια, βρέθηκε το πρωί του Σαββάτου στο Ναύπλιο και ξύπνησε νοσταλγικές αναμνήσεις σε όσους το παρατήρησαν.
Πρόκειται για το ΒΙΑΜΑΞ R495 που παρουσίασε η ελληνική αμαξοποιία το 1962 και το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας καθώς σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε εξολοκλήρου στην Ελλάδα. Το λεωφορείο που βλέπεται στις εικόνες έξω από τα εκδοτήρια του ΚΤΕΛ στο Ναύπλιο είναι ένα κόσμημα, καθώς έχει αναπαλαιωθεί εξ ολοκλήρου και ανήκει σε ιδιώτη του οποίου το όνομα δεν καταφέραμε να μάθουμε.
Όταν παρουσιάστηκαν τα μοντέλα των αυτοφερόμενων λεωφορείων Βιαμάξ R495 και R514 «οι Γερμανοί παραδέχθηκαν τους Έλληνες συναδέλφους τους, ενέκριναν κατ’ ευθείαν όχι μόνο την παραγωγή των οχημάτων αυτών αλλά και την τοποθέτηση του “αστεριού” της Mercedes Benz». Επί σειράν ετών το σήμα της ελληνικής «Βιαμάξ» μαζί με το “αστέρι” της ΜΒ ήταν εγγύηση ποιότητας και αξιοπιστίας σε λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Λεωφορεία σαν αυτό εξήχθησαν σε χώρες της Μέσης Ανατολής (όπως το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία και όχι μόνο) και της Αφρικής (όπως η Αίγυπτος, η Αιθιοπία, το Σουδάν κλπ.).
Τα λεωφορεία της σειράς R, έγραψαν χιλιόμετρα αναμνήσεων κι έγιναν διάσημα με τη συμμετοχή τους σε ελληνικές αλλά και ξένες ταινίες.
Η ΒΙΑΜΑΞ ήταν μεγάλη βιομηχανία αμαξωμάτων οχημάτων και ολοκληρωμένων οχημάτων (λεωφορείων), η οποία είχε εργοστάσια στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα. Για πολλά χρόνια θεωρείτο εταιρία-πρότυπο για τα ελληνικά δεδομένα, με εξελιγμένες διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου, τεχνικής εκπαίδευσης και έρευνας και ανάπτυξης.
Η οικογένεια Φωστηρόπουλου είχε δραστηριοποιηθεί στο χώρο των εισαγωγών αυτοκινήτων Mercedes-Benz από τη δεκαετία του 1930. Η ΒΙΑΜΑΞ ιδρύθηκε το 1956, αρχικά ως κατασκευαστής αμαξωμάτων λεωφορείων και, από το το 1960, ολοκληρωμένων λεωφορείων και πούλμαν, όπως των R495, R514, F530 και F580. Η εταιρία παρήγαγε συνολικά χιλιάδες οχήματα με σημαντικές εξαγωγές, ιδίως στην Ασία και την Αφρική.
Η BIAMAΞ σταμάτησε την παραγωγή στα μέσα της δεκαετίας του ’80, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού από την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων.