Καμιά φορά σκέφτομαι πως η ζωή είναι σειρά από τιμωρίες για κάτι τέτοιες απροσεξίες, ότι σφυρηλατούμε το πεπρωμένο μας με όλα αυτά που μας αφήνουν αδιάφορους ή ασυγκίνητους παρατηρητές· αυτό που δεν γνωρίζουμε και που δεν προσπαθούμε να κατανοήσουμε είναι ακριβώς αυτό που κάποια στιγμή θ’ αναγκαστούμε να το μάθουμε εκ των πραγμάτων.
Η Φαίη διαζευγμένη Βρετανίδα συγγραφές και μητέρα, ταξιδεύει στην Ελλάδα. Ο σκοπός της επίσκεψής της δεν είναι τουριστικός αλλά έρχεται να διδάξει δημιουργική γραφή σε μια ομάδα Ελλήνων μαθητών όλων των ηλικιών. Η αφηγήτρια δεν θέλει να μιλήσει για τον εαυτό της, ωστόσο εστιάζει στους ανθρώπους με τους οποίους συνομιλεί και σκιαγραφεί τον χαρακτήρα τους.
Πρώτος συνομιλητής της είναι ο συνεπιβάτης της στη πτήση Λονδίνο – Αθήνα. Ένας δισεκατομμυριούχος Έλληνας και γόνος μεγάλης οικογένειας πλοιοκτητών. Εκείνος της αφηγείται όλη του τη ζωή, για τους τρεις αποτυχημένους γάμους του και τα προβλήματα υγείας του παιδιού του. Εκείνη τον ακούει προσεκτικά χωρίς να τον διακόπτει ή να σχολιάζει, απλά παρατηρεί τις κινήσεις του και σκιαγραφεί τον χαρακτήρα του. Από τη πρώτη στιγμή της γνωριμίας τους εκείνος τη προσκαλεί σε μια βόλτα με το σκάφος του, εκείνη δέχεται και μαθαίνει ολοένα και περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή του. Η αφηγήτρια μας καταλαβαίνει ότι ο συνομιλητής της είναι ευγενικός και διαχυτικός μα αρκετά ματαιόδοξος.
Επόμενος συνομιλητής της είναι ο συνάδελφος της στο σεμινάριο και Ιρλανδός συγγραφές ονόματι Ράιαν. Κατά τη περιπλάνησή τους στην ελληνική πρωτεύουσα της περιγράφει την οικογενειακή του ζωή και την ακαδημαϊκή του καριέρα. Χωρίς να ξεχνά τις ρίζες του και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο δρόμο του.
Κατόπιν θα ακολουθήσουν οι μαθητές από το σεμινάριο δημιουργικής γραφής. Η Φαίη ακούει υπομονετικά τα κείμενα που έχουν δημιουργήσει αλλά και να ανταλλάσσουν απόψεις μεταξύ τους. Έρχεται σε επαφή με παλιούς φίλους όπως τον Παναγιώτη, την Έλενα και τη Μελίτη και αποκτά νέες φιλίες όπως με τη γνωστή πεζογράφο Αγγελική. Μόνο ένα πράγμα είναι σίγουρο, μετά το τέλος αυτού του ταξιδιού η Φαίη θα έχει αποκτήσει νέες εμπειρίες.
Η ικανότητα του ανθρώπου να δημιουργεί αυταπάτες ίσως είναι απεριόριστη, κι αν όντως είναι έτσι, τότε πως στην ευχή να καταλάβουμε ότι για άλλη μια φορά κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας;
Το Περίγραμμα είναι το πρώτο βιβλίο της περίφημης μυθιστορηματικής τριλογίας της Rachel Cusk με τη Μετάβαση και το Κύδος να ακολουθούν. Το όνομα της αφηγήτριας, Φαίη, δεν αναφέρεται σχεδόν καθόλου, παρά μόνο μια φορά, ενώ θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με τη συγγραφέα. Ο λόγος της είναι απλός και άμεσος ενώ παράλληλα ασκεί μια ανεξήγητη έλξη στον αναγνώστη. Δίχως αμφιβολία το Περίγραμμα έρχεται για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο παρατηρούμε όχι μόνο τους ανθρώπους γύρω μας αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό.
Το μυθιστόρημα Περίγραμμα της Rachel Cusk, σε μετάφραση της Αθηνάς Δημητριάδου, αποτελεί το εικοστό κατά σειρά βιβλίο της σειράς Aldina των Εκδόσεων Gutenberg.