Οι μέθοδοι και οι πρακτικές που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες και να τους αποσπάσουν χρηματικά ποσά, μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, βρέθηκαν στο επίκεντρο της ενημερωτικής εκδήλωσης, που διοργάνωσαν την Τρίτη 18 Μαρτίου στο ΚΑΠΗ Σπάρτης, ο Δήμος Σπάρτης και το Τμήμα Δίωξης και
Εξιχνίασης Εγκλημάτων Σπάρτης.
Χαιρετίζοντας την εκδήλωση, στην οποία ήταν, μεταξύ άλλων, παρόντες οι Αντιδήμαρχοι κ.κ. Δημοσθένης Κακούρος και Αδαμαντία Βαγιακάκου- Δογαντζή, ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος για τα ΚΑΠΗ, κ. Θεόδωρος Κατσίχτης, η Δημοτική Σύμβουλος, κ. Ευγενία Παπαστάθη- Σοφού, καθώς και ο πρώην Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Παναγιώτης
Θεοδωρακάκος, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής, Παιδείας και Δ.Ε. Μυστρά, κ. Θεοφάνης Λάζαρης, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα της ενημέρωσης για την πρόληψη και την αποφυγή των φαινομένων τηλεφωνικής εξαπάτησης, τα οποία παρουσιάζουν
ραγδαία αύξηση το τελευταίο χρονικό διάστημα. Προανήγγειλε, μάλιστα, νέες αντίστοιχες ενημερωτικές εκδηλώσεις για το αμέσως επόμενο διάστημα σε Κοινότητες του Δήμου, ώστε όλοι οι δημότες να βρίσκονται σε επαγρύπνηση, γνωρίζοντας τις πρακτικές που
χρησιμοποιούν οι απατεώνες.
Ο Διοικητής του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Σπάρτης, Αστυνόμος Α΄, κ . Παναγιώτης Λυμπέρης και ο Ανθυπαστυνόμος, κ. Νικόλαος Λεβετζώνης, παρείχαν λεπτομερή ενημέρωση για τους τρόπους και τις νέες μεθόδους τηλεφωνικής εξαπάτησης,
χρησιμοποιώντας και ηχητικά παραδείγματα από καταγεγραμμένες συνομιλίες τηλεφωνικής απάτης.
Ειδικότερα, όπως τόνισε ο Διοικητής του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Σπάρτης, κ. Παναγιώτης Λυμπέρης, οι απατεώνες δεν στοχεύουν μόνο σε ηλικιωμένους, ή άτομα που δεν είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία, αλλά όλοι οι πολίτες μπορεί να γίνουν στόχοι. Χρησιμοποιούν ψεύτικες ταυτότητες, πλαστογραφούν αριθμούς τηλεφώνου, γνωρίζουν προσωπικές πληροφορίες των θυμάτων και εκμεταλλεύονται την ψυχολογία τους για να τους πείσουν.
«Δημιουργούν την αίσθηση επείγοντος και πανικού»
Στόχος των επιτήδειων, όπως τόνισε κατά την παρουσίαση ο Ανθυπαστυνόμος κ. Νικόλαος Λεβετζώνης, είναι να αιφνιδιάσουν τα υποψήφια θύματά τους. Εκμεταλλευόμενοι προσωπικά δεδομένα ή πληροφορίες που αλιεύουν από το διαδίκτυο, στοχοποιούν ηλικιωμένους ή άτομα που δεν είναι εξοικειωμένα με τις διαδικτυακές απάτες, για να τους δημιουργήσουν αίσθηση πανικού και να τους αποσπάσουν πληροφορίες.
Παριστάνουν υπαλλήλους τραπεζών, λογιστές, αστυνομικούς, γιατρούς, δικηγόρους, φαρμακοποιούς ή ακόμα και συγγενείς των θυμάτων. Λένε στο θύμα ότι αν δεν ενεργήσει άμεσα θα χάσει χρήματα, θα βρεθεί σε νομικούς μπελάδες, ή ότι κινδυνεύει συγγενής του. Πολλές φορές βάζουν συνεργό τους να παριστάνει τον συγγενή, που υποτίθεται ότι
βρίσκεται σε κίνδυνο.
Ζητούν προσωπικές πληροφορίες ή πραγματοποίηση χρηματικών συναλλαγών. Συγκεκριμένα, ζητούν τραπεζικούς κωδικούς (PIN, κωδικούς e-banking), αριθμούς καρτών και OTP (One Time Password). Πείθουν το θύμα να κάνει μεταφορά χρημάτων σε υποτιθέμενο «ασφαλή λογαριασμό». Ζητούν πληρωμές μέσω Revolut, PayPal ή
Western Union, ώστε να μην μπορούν να εντοπιστούν εύκολα. Μόλις πάρουν τις πληροφορίες ή τα χρήματα, σταματούν κάθε επικοινωνία, ενώ οι λογαριασμοί που χρησιμοποιούν είναι πλαστοί ή ανώνυμοι, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευσή τους.
Πως αναγνωρίζουμε τις ύποπτες κλήσεις
Κομβικής σημασίας είναι οι πολίτες να αντιληφθούν γρήγορα ότι η
τηλεφωνική κλήση αφορά σε απάτη. Οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν μία
μέθοδο ονόματι «spoofing» για να εμφανίζεται στο τηλέφωνο του
θύματος ένας γνωστός αριθμός (τράπεζας, αστυνομίας, νοσοκομείου,
εταιρίας). Ωστόσο, δεν αποκλείεται να γίνεται κλήση χωρίς αναγνώριση
του αριθμού, ή με διεθνείς κωδικούς που δεν είναι αναγνωρίσιμοι και
ανιχνεύσιμοι.
Σε κάθε περίπτωση, επιχειρούν να δημιουργήσουν σύγχυση στο
υποψήφιο θύμα, πιέζοντας για κάποια άμεση ενέργεια, ενώ πολύ
συχνά μιλούν με αλλοιωμένη φωνή. Ζητούν προσωπικά δεδομένα ή
τραπεζικούς κωδικούς – Οι τράπεζες και οι δημόσιες υπηρεσίες δεν
ζητούν ποτέ τέτοιες πληροφορίες τηλεφωνικά – ενώ μπορεί να
αποστείλουν μήνυμα με συνδέσμους (links) με τα οποία ζητούν
επιβεβαίωση στοιχείων.
Σε κάθε περίπτωση, εάν κάποιος πολίτης, ο οποίος δεν περιμένει
κάποια κλήση και δεχτεί είτε τηλεφωνική κλήση είτε μήνυμα, που του
φαίνεται περίεργο, είναι καλό να επικοινωνήσει απευθείας με την
υπηρεσία ή το άτομο που υποτίθεται ότι τον καλεί, τερματίζοντας την
ύποπτη κλήση και αποφεύγοντας να απαντήσει στα ύποπτα
εισερχόμενα μηνύματα.